Pokerowy słownik dla początkujących
Poker to gra karciana pełna specyficznych terminów i zwrotów, które mogą zaskoczyć nowych graczy. Niezależnie od tego, czy grasz towarzysko, online, czy czytasz o strategii, warto znać podstawowe pojęcia pokerowe.
Poniżej przedstawiamy alfabetyczny słownik najważniejszych terminów – od tych najbardziej podstawowych po nieco bardziej zaawansowane. Każde hasło zawiera krótkie objaśnienie w języku polskim (w razie potrzeby z angielskim odpowiednikiem), dzięki czemu szybko zrozumiesz znaczenie pokerowego żargonu.
A
A-Game
Najlepszy możliwy poziom gry pokerzysty, gdy gra on optymalnie i wykorzystuje pełnię umiejętności.
ABC pokera
Podstawowy, przewidywalny styl gry pozbawiony finezyjnych zagrań i skomplikowanych analiz.
Add-on
Dokupienie dodatkowych żetonów podczas turnieju. Add-on umożliwia zwiększenie stacka przed dalszą grą turniejową.
Agresywny (Aggressive)
Styl gry z częstym stawianiem zakładów i podbijaniem stawek, wywierający presję na rywali. Agresywny gracz rzadko tylko sprawdza – częściej przebija, dominując rozdania i zmuszając przeciwników do pasowania.
Akcja (Action)
Ogólne określenie wszystkich działań gracza podczas rozdania lub licytacji (sprawdzenie, bet, raise, pas itp.). Mówi się, że w rozdaniu jest dużo akcji, gdy dochodzi do wielu przebić i kontrprzebić.
All-in
Zagranie polegające na postawieniu wszystkich posiadanych żetonów. Ryzykujemy cały swój stack – wygrana go podwaja, a przegrana oznacza odpadnięcie z rozdania.
B
Bad beat
Sytuacja, gdy bardzo silna ręka przegrywa przez niezwykłe szczęście rywala.
Backdoor draw
Ukryty draw wymagający trafienia konkretnych kart kolejno na turnie i riverze, by skompletować dany układ. Taka sytuacja bywa nazywana runner-runner.
Bankroll
Kapitał przeznaczony wyłącznie na grę w pokera. Ważne jest odpowiednie zarządzanie bankrollem – stawki powinny być dostosowane do wielkości bankrolla, by uniknąć bankructwa.
Barrel
Duży zakład postawiony w danej rundzie licytacji (np. kontynuacyjny bet na flopie to pierwszy barrel). Drugi bet na turnie to second barrel, trzeci na riverze to third barrel.
Bet (Zakład)
Postawienie pierwszego zakładu w danej rundzie licytacji, rozpoczynające licytację. Kolejne zwiększenie stawki to już przebicie (raise).
Big stack
Gracz dysponujący bardzo dużą liczbą żetonów w porównaniu z innymi. W turnieju big stack może pozwolić sobie na wywieranie presji na mniejszych stackach przy mniejszym ryzyku.
Blank
Karta wspólna, która praktycznie nie wpływa na układy na stole. Taka karta (zwana też brick lub cegła) niczego nie uzupełnia i nie tworzy nowych zagrożeń.
Blind (Ciemna)
Obowiązkowe zakłady wnoszone w ciemno przed rozdaniem (mała ciemna i duża ciemna, duży blind zwykle dwa razy większy od małego).
Blind level (Poziom blindów)
Aktualna wysokość stawek ciemnych obowiązująca na danym etapie turnieju. W miarę postępu turnieju poziomy blindów rosną, zmuszając graczy do ryzykowania coraz większej liczby żetonów.
Blocker
Karta zmniejszająca szanse przeciwnika na skompletowanie określonego układu. Jeśli posiadamy kartę, której rywal potrzebuje (lub jest ona już na stole), ogranicza to jego liczbę outów.
Blef (Bluff)
Stawianie zakładu lub przebijanie ze słabą ręką, by zmusić przeciwników do pasowania. Nadużywanie blefu jest ryzykowne.
Bluff catcher
Układ wystarczająco dobry, by pokonać blef przeciwnika, ale słabszy od każdej mocnej ręki.
Board (Stół)
Karty wspólne wyłożone na środku stołu (np. w Texas Hold’em board to pięć kart: flop, turn i river).
Broadway
Nazwa najwyższego możliwego strita (10-J-Q-K-A, od dziesiątki do asa).
Bubble
Faza turnieju tuż przed strefą płatną – gdy od odpadnięcia bez nagrody dzieli jeden gracz.
Busted (Bust-out)
Gracz, który stracił wszystkie żetony i odpadł z turnieju (zaliczył bust-out).
Button
Okrągły znacznik oznaczający rozdającego; także pozycja tego gracza. Gracz na buttonie ma najlepszą pozycję, bo we wszystkich rundach licytacji decyduje jako ostatni.
Buy-in (Wpisowe)
Kwota potrzebna, by wziąć udział w grze lub turnieju (wpisowe). W turnieju część wpisowego zasila pulę nagród, a reszta to prowizja organizatora.
C
Call (Sprawdzenie)
Wyrównanie stawki zakładu lub przebicia postawionego przez innego gracza. Dokładając brakującą kwotę, pozostajemy w rozdaniu bez podbijania stawki.
Calling station
Gracz niemal zawsze sprawdzający (callujący) i rzadko przebijający lub pasujący – praktycznie nie da się go wyblefować.
Cash game (Gra stolikowa)
Gra na prawdziwe pieniądze przy stałych blindach; w dowolnym momencie można dołączyć do stołu lub od niego odejść.
Check (Czekanie)
Pozostanie w rozdaniu bez stawiania zakładu (gdy przed nami nikt nie betował). Czekając (check), przekazujemy akcję dalej; jeśli wszyscy czekają, rozdanie przechodzi do następnej rundy kart.
Check-call
Zagranie, gdy najpierw czekamy, a następnie – po becie rywala – sprawdzamy go (call).
Check-raise
Zagranie polegające na czekaniu, a następnie przebiciu zakładu postawionego przez przeciwnika (raise po wcześniejszym checku).
Chipleader
Gracz posiadający największy stack żetonów w turnieju lub przy stoliku.
Coinflip
Sytuacja, gdy dwie ręce mają prawie równe szanse (~50/50) na wygraną – jak przy rzucie monetą.
Connector
Dwie karty o kolejnych wartościach, które dają możliwość ułożenia strita. Gdy są także w tym samym kolorze, nazywa się je suited connectors.
Continuation bet (C-bet)
Zakład kontynuacyjny postawiony na flopie przez gracza, który betował lub podbijał przed flopem. Taki bet utrzymuje inicjatywę – nawet bez trafienia układu agresor stawia zakład na flopie, by wywrzeć presję.
Cutoff
Pozycja tuż przed buttonem, często wykorzystywana do kradzieży blindów.
D
Dead money
Żetony w puli pochodzące od graczy, którzy już spasowali i odpadli z rozdania (martwe pieniądze).
Deal
Umowa między pozostałymi graczami o wcześniejszym zakończeniu turnieju i podziale pozostałej puli nagród. Deal najczęściej zawierany jest na stole finałowym. Nagrody dzieli się według ustalonego klucza.
Dealer (Rozdający)
Osoba rozdająca karty w rozdaniu; w grach domowych gracze kolejno pełnią tę rolę (oznaczoną przyciskiem button). Pozycja dealera jest najkorzystniejsza, bo działa on ostatni w licytacji.
Downswing
Pasmo pechowych rozdań i przegranych, powodujące długotrwały spadek bankrolla. Downswing bywa frustrujący i może wpędzić gracza w tilt (gorszą grę z powodu emocji).
Draw
Ręka wymagająca uzupełnienia jedną lub kilkoma kartami do skompletowania silnego układu. Przykładowo, cztery karty do koloru lub strita nazywamy drawem.
Drawing dead
Dobieranie do układu, który nawet po skompletowaniu nie wygra rozdania (w talii nie ma już karty dającej nam zwycięstwo).
Dry board
Flop lub board praktycznie bez możliwych drawów (np. K-7-2 różne kolory).
E
Equity
Procentowy udział ręki w puli, czyli jej szansa na wygranie puli.
EV (Expected Value, Wartość oczekiwana)
Średni, statystycznie oczekiwany zysk lub strata z danego zagrania. Dodatnie EV oznacza zagranie zyskowne w długim okresie, a ujemne EV – stratne.
Exploiting
Styl gry polegający na maksymalnym wykorzystywaniu słabości konkretnych przeciwników, nawet jeśli odbiega to od strategii optymalnej.
F
Fish
Bardzo słaby, niedoświadczony gracz, który regularnie przegrywa pieniądze (przeciwieństwo sharka).
Flat call
Sprawdzenie (call) mimo posiadania bardzo silnej ręki, którą zwykle można by przebić. Flat call służy ukryciu siły układu – gracz z mocnymi kartami tylko sprawdza zamiast podbijać, aby nie spłoszyć rywali.
Flop
Pierwsze trzy karty wspólne wyłożone na stół (po rundzie licytacji preflop) w Texas Hold’em lub Omaha. Flop rozpoczyna część rozdania z odkrytymi kartami wspólnymi i po jego wyłożeniu odbywa się druga runda licytacji.
Flush (Kolor)
Układ pięciu kart w jednakowym kolorze (wszystkie ♠/♥/♦/♣). Kolor bije strita, ale przegrywa z fullem
Flush draw
Układ czterech kart w tym samym kolorze – brakuje jednej karty, aby skompletować kolor.
Fold (Pas)
Zrzucenie kart i wycofanie się z dalszej gry w rozdaniu.
Fold equity
Szansa, że rywal spasuje w odpowiedzi na nasz bet lub raise. Fold equity jest kluczowym czynnikiem przy blefowaniu – im większa, tym bardziej opłacalny blef.
Free play
Możliwość zobaczenia kolejnej karty wspólnej za darmo (bez dodatkowej opłaty).
Freeroll
Turniej pokerowy bez wpisowego (pula nagród fundowana przez organizatora). Można w nim wygrać nagrody nie ryzykując własnych pieniędzy.
Freezeout
Format turnieju bez re-buy – raz stracone żetony oznaczają eliminację (koniec gry).
Full house (Full)
Układ składający się z trójki i pary. Full to bardzo silna ręka – wygrywa z kolorem i stritem, ustępuje jedynie karecie oraz pokerowi królewskiemu.
Full ring
Gra stolikowa w pełnym składzie (zwykle 9- lub 10-osobowa).
G
Gotowy układ (Made hand)
Skończony, kompletny układ pokerowy, który już ma swoją pełną siłę (nie potrzebuje dobierania kart). Przykład: para, trójka, strit itp. to gotowe układy w odróżnieniu od drawów.
GTO (Game Theory Optimal)
Strategia uważana za optymalną z punktu widzenia teorii gier, niemożliwa do eksploatacji przez przeciwnika.
Gutshot
Draw do strita, w którym brakuje jednej konkretnej karty w środku sekwencji. Przykład: mając 8-9 przy stole 6-7-K, potrzebujemy 10, by uzyskać strita – taki wewnętrzny strit-draw nazywa się gutshot.
H
Hand (Ręka)
Określenie używane w pokerze na dwie rzeczy: karty trzymane przez gracza (jego rękę) albo całe rozdanie. Można mówić o mocnej ręce (silnych kartach startowych) albo o ciekawym rozdaniu.
Heads-up
Rozdanie lub pojedynek pokerowy tylko między dwoma graczami. Heads-up wymusza agresywniejszą grę i szerszy zakres rąk startowych.
High card (Najwyższa karta)
Najsłabszy układ pokerowy (brak pary: liczy się tylko najwyższa karta). Gdy nikt nie ma nawet pary, wygrywa gracz z najwyższą kartą.
High card (Najwyższa karta)
Najsłabszy układ pokerowy (brak pary: liczy się tylko najwyższa karta). Gdy nikt nie ma nawet pary, wygrywa gracz z najwyższą kartą.
Hijack
Pozycja dwie miejsca na prawo od buttona (tuż przed cut-offem).
Hold’em
Najpopularniejsza odmiana pokera Texas Hold’em. Każdy gracz otrzymuje 2 karty własne, a na stole pojawia się 5 kart wspólnych.
Hole cards
Zakryte karty własne gracza, których przeciwnicy nie widzą (np. dwie karty startowe w Texas Hold’em). W innych odmianach pokera gracz może mieć inną liczbę hole cards.
I
Implied odds
Implied odds (ukryte odds) uwzględniają przyszłe wygrane z puli, które możesz uzyskać, gdy skompletujesz swój draw. Innymi słowy, implied odds to pot odds skorygowane o dodatkowe żetony wygrane po trafieniu układu.
K
Kicker
Dodatkowa karta rozstrzygająca o zwycięstwie przy remisowych układach. Jeśli gracze mają identyczny układ, wygrywa ten z wyższym kickerem (najwyższą z pozostałych kart).
Kareta (Four of a Kind)
Układ złożony z czterech kart o jednakowej wartości (np. cztery dziewiątki). Kareta to jeden z najsilniejszych układów. Przegrywa jedynie z pokerem (strit w kolorze) i pokerem królewskim.
L
LAG
Styl gry luźno-agresywny. Gracz LAG rozgrywa wiele rąk (gra luźno) i gra je bardzo agresywnie (często betuje i raisuje), co czyni go nieprzewidywalnym.
Leak
Słaby punkt w grze pokerzysty, który kosztuje go pieniądze (przeciek w strategii). Przykłady: nawyk zbyt częstego sprawdzania, nadmierne blefowanie w złych momentach czy granie zbyt wielu rąk.
Limit
Odmiana pokera, w której zakłady i podbicia mają stałą, z góry ustaloną wysokość (Fixed Limit). Termin „limit” może też odnosić się do wysokości stawek.
Limp
Wejście do rozdania przed flopem tylko poprzez sprawdzenie dużej ciemnej, zamiast przebijania. Limpowanie to pasywny start – płacimy minimum, by zobaczyć flopa, co bywa odczytywane jako oznaka słabości.
Live cards
Karty „żywe”, czyli takie, które nie zostały jeszcze odkryte i wciąż mogą się pojawić, dając nam zwycięstwo. Mówi się, że nasze karty są live, jeśli nie są zdominowane przez karty rywala.
Loose
Luźny styl gry, w którym gracz rozgrywa wiele rąk, także słabszych (rzadko pasuje przed flopem).
M
Min-raise
Najmniejsze możliwe podbicie stawki (zwykle do dwukrotności bieżącej kwoty). Min-raise często służy jako tani blef lub do powiększenia puli przy bardzo mocnej ręce bez odstraszania przeciwników.
Monster
Bardzo silny układ kart (tzw. potwór). Monsterem nazywa się rękę, która niemal na pewno wygra rozdanie (chyba że przeciwnik ma jeszcze silniejszy układ).
MTT (Multi-Table Tournament)
Turniej pokerowy rozgrywany przy wielu stołach jednocześnie. W MTT blindy stopniowo rosną, gracze odpadają, stoły się łączą, aż zostaje finałowa rozgrywka i jeden zwycięzca.
Muck
Zrzucenie kart bez pokazywania ich. Gracz może zamuckować karty w showdownie, jeśli widzi, że i tak przegra – nie odsłania wówczas swojej ręki.
N
Nuts
Najlepszy możliwy układ w danej chwili rozdania, którego nic nie pobije.
O
Odds
Prawdopodobieństwo wyrażone jako kurs (stosunek). Np. szansa około 35% odpowiada odds ~1,86:1 przeciw wygranej.
Offsuit
Określenie dwóch kart w różnych kolorach (nie w jednym kolorze). Przykładowo, A♠K♥ to układ offsuit (as pik i król kier).
Omaha
Odmiana pokera, w której każdy gracz otrzymuje 4 karty własne i do układu używa dokładnie 2 z nich oraz 3 z 5 kart wspólnych. Najczęściej gra się w Pot-Limit Omaha (PLO) w wariancie High (wygrywa najwyższy układ).
Open-ended straight draw
Draw do strita otwarty z obu stron – brakuje jednej karty na jednym z dwóch końców sekwencji kart. Taki układ ma 8 outsów do strita (dwie różne wartości kart mogą go uzupełnić).
Outy
Karty pozostające w talii, które mogą uzupełnić nasz draw i dać wygraną.
Out of position (OOP, Bez pozycji)
Gra bez pozycji – sytuacja, w której musimy działać przed przeciwnikiem w danej rundzie licytacji. Brak pozycji jest niekorzystny, bo przeciwnik reaguje na nasze ruchy z przewagą informacji.
Overbet
Zakład większy niż wysokość aktualnej puli. Overbet wywiera dużą presję, ale oznacza ryzykowanie kwoty większej niż bieżąca pula.
Overcard
Karta w ręce, która jest wyższa niż najwyższa karta leżąca na stole. Np. as w ręku przy flopie z królem jako najwyższą kartą to overcard – może dać najwyższą parę, jeśli na turnie lub riverze spadnie as.
Overpair
Para na ręce wyższa niż najwyższa karta wspólna na stole. Np. mając parę Q♠Q♣ na flopie J-7-3, posiadamy overpair (nasze damy są powyżej wszystkich kart flopa).
P
Para
Układ złożony z dwóch kart o tej samej wartości. Para jest najsłabszym z klasyfikowanych układów, lecz wygrywa z układem typu „wysoka karta”.
Pocket pair
Para kart otrzymanych na rękę (para startowa). Siła pocket pair zależy od jej wysokości – najwyższe pary (AA, KK, QQ) są bardzo silne, a niskie pary łatwo zostają przegonione przez wyższe karty na boardzie.
Poker (Strit w kolorze)
Strit w kolorze, czyli pięć kolejnych kart w tym samym kolorze. W klasycznej hierarchii układów poker (strit w kolorze) jest drugim najsilniejszym układem, ustępując jedynie pokerowi królewskiemu.
Poker królewski (Royal Flush)
Najsilniejszy możliwy układ – strit w kolorze od dziesiątki do asa (10-J-Q-K-A w jednym kolorze). Poker królewski jest niepokonany i trafia się go niezwykle rzadko.
Poker Tracker
Program do zapisywania rozdań i analizy statystyk podczas gry pokerowej (HUD).
Pozycja (Position)
Miejsce gracza przy stole w kolejności licytacji, liczone względem rozdającego (buttona). Określa kolejność działania graczy – późniejsze pozycje (bliżej buttona) dają przewagę informacji. Najlepsza jest pozycja na buttonie (ostatnia).
Pot-Limit
Struktura gry, w której maksymalny bet lub raise jest równy bieżącej wielkości puli. Nie można postawić więcej, niż wynosi pula – format popularny np. w Omahę.
Pot odds
Stosunek wielkości puli do kwoty, jaką musimy dopłacić, aby kontynuować grę. Np. jeśli w puli jest 90 zł, a trzeba zapłacić 10 zł, to pot odds wynoszą 100:10 (czyli 10:1).
Postflop
Część gry po wyłożeniu flopa, obejmująca turn i river wraz z towarzyszącymi im rundami licytacji. Umiejętność gry postflop jest bardzo ważna, ponieważ na tych etapach pule rosną, a decyzje bywają najtrudniejsze.
Preflop
Etap gry przed wyłożeniem flopa, obejmujący pierwszą rundę licytacji od rozdania kart zakrytych. Decyzje preflop (pas, limp, raise) mają kluczowe znaczenie, bo determinują skład rozdania na flopie – dobra strategia startowa to podstawa sukcesu w pokerze.
Probe bet
Niewielki zakład postawiony w celu wybadania siły przeciwnika (np. mały bet na turnie po checku rywala na flopie).
Push
Zagranie za wszystkie posiadane żetony, czyli all-in. Termin push często pojawia się w strategii krótkiego stacka.
R
Rainbow (Tęcza)
Flop (lub board) z kartami różnych kolorów (bez powtórzeń koloru). Tęczowy flop (rainbow) nie daje możliwości natychmiastowego flush drawa.
Rake
Prowizja pobierana przez organizatora z puli lub wpisowego (np. kilka procent puli albo część wpisowego).
Range (Zakres)
Zakres rąk, które gracz prawdopodobnie trzyma, wywnioskowany na podstawie jego zagrań. Zaawansowani pokerzyści zamiast zgadywać konkretną rękę przypisują przeciwnikowi range (zbiór możliwych rąk) i dostosowują swoją strategię do tego zakresu.
Rebuy
Ponowny zakup żetonów w turnieju po ich stracie (dostępny tylko przez określony czas). Jeśli odpadniesz lub masz mało żetonów, możesz za kolejne wpisowe dokupić żetony i wrócić do gry.
Re-raise
Ponowne przebicie zakładu (przebicie czyjegoś raise). Np. gdy jeden gracz betuje, drugi raisuje, a trzeci decyduje się na re-raise (kolejne podbicie stawki).
River
Piąta i ostatnia karta wspólna wykładana na stół. Po wyłożeniu rivera odbywa się ostatnia runda licytacji, a następnie – jeśli w grze wciąż są aktywni gracze – następuje showdown (porównanie kart).
Runner-runner
Określenie sytuacji, gdy do wygranej potrzebujemy dwóch konkretnych kart – jednej na turnie i jednej na riverze. Mówi się, że ktoś skompletował kolor runner-runner, jeśli trafił brakujące karty na turnie i riverze, mimo że wcześniej niemal nie miał szans.
Runner-up
Zdobywca drugiego miejsca w turnieju (przegrywający w finałowym heads-upie). Runner-up zwykle otrzymuje znaczącą nagrodę pieniężną, tylko nieco mniejszą od wygranej zwycięzcy.
S
Satelita
Turniej pokerowy, w którym wygraną jest wejściówka (bilet) do większego, droższego turnieju. Dzięki satelicie można za niskie wpisowe wygrać udział w turnieju o wysokim buy-in.
Second barrel
Drugi kolejny bet kontynuacyjny, postawiony na turnie po uprzednim c-becie na flopie. Tzw. second barrel jest zwykle próbą dalszego wywarcia presji – kontynuacja blefu lub zakład dla wartości (w zależności od siły ręki).
Semi-bluff
Zakład lub przebicie z ręką, która w danym momencie nie jest najsilniejsza, ale ma duży potencjał na poprawę (np. agresywna gra z drawem do koloru).
Set
Trójka (three of a kind) uzyskana dzięki parze w ręce i trzeciej karcie tej samej wartości na stole. Np. jeśli mamy parę 8♣8♦, a na flopie pojawi się 8♥, trafiamy seta ósemek.
Shark
Bardzo dobry, doświadczony gracz pokerowy (potocznie „rekin”). Shark regularnie wygrywa, wykorzystując błędy słabszych graczy (przeciwieństwo fisha).
Shorthanded
Gra przy mniejszej liczbie graczy przy stole (najczęściej 3 do 6 osób zamiast pełnego składu). Shorthanded wymaga luźniejszej gry i szerszych zakresów startowych, bo mniej graczy oznacza częstsze pojedynki blindów.
Short stack
Gracz z bardzo małą liczbą żetonów w porównaniu do blindów (np. <10 BB), zagrożony szybką eliminacją.
Showdown
Moment po zakończeniu ostatniej rundy licytacji, gdy pozostający w rozdaniu gracze odkrywają swoje karty, aby wyłonić zwycięzcę puli. Jeśli wcześniej wszyscy poza jednym spasowali, showdown nie następuje – ostatni gracz wygrywa pulę automatycznie, bez pokazywania kart.
Slow play
Pasywne rozegranie bardzo silnej ręki (np. check z nutsem zamiast betu), by ukryć jej siłę i zachęcić rywali do blefowania lub dalszej gry.
Spalona karta (Burn card)
Karta odrzucana (spalana) przez rozdającego przed wyłożeniem każdej kolejnej rundy kart wspólnych (flopa, turna, rivera). Spalanie kart ma na celu uniemożliwienie oszustw (np. podejrzenia następnej karty w talii).
Split pot (Podział puli)
Podział puli między graczy, którzy mają jednakowo wartościowe układy.
Stack
Stos żetonów gracza; duży stack daje swobodę gry i wywierania presji, a krótki stack bardzo ogranicza zagrania.
Straight (Strit)
Układ złożony z pięciu kolejnych wartościowo kart.
Suck-out
Niespodziewana wygrana rozdania przez słabszą rękę dzięki szczęśliwej karcie odwracającej sytuację na korzyść słabszego gracza (underdoga). Klasyczny przykład suck-outu: all-in preflop AA przeciwko KK i na riverze spada K – słabsza ręka wygrywa.
Suit (Kolor w kartach)
Określenie koloru karty – w talii francuskiej są cztery kolory: pik, kier, karo, trefl (♠ ♥ ♦ ♣). Np. ♥10 oznacza dziesiątkę kier. W kontekście pokera warto pamiętać, że same kolory nie mają hierarchii (żaden nie jest “wyższy”), istotne są przy układach takich jak flush (kolor).
Suited
Karty w tym samym kolorze. Karty suited mają większą szansę na skompletowanie koloru niż karty offsuit.
Suited connectors
Dwie kolejne karty (o następujących po sobie wartościach) w tym samym kolorze. Np. 9♥-10♥, 4♣-5♣ – takie ręce dają szansę na strita, kolor, a nawet straight flush (pokera).
T
TAG (Tight-Aggressive)
Styl gry tight-aggressive (ciasno-agresywny) – gracz wybiera tylko mocne ręce startowe (gra tight), ale rozgrywa je bardzo agresywnie (betuje i raisuje). TAG to zdyscyplinowany, solidny styl gry, uważany za efektywny i bezpieczny dla początkujących.
Tell
Zachowanie lub wskazówka zdradzająca siłę ręki gracza. Tell może być mimowolnym sygnałem zdradzającym układ karty (np. drżenie rąk albo specyficzny timing zakładu).
Third barrel
Trzeci kolejny bet kontynuacyjny na riverze (po wcześniejszych betach na flopie i turnie), często będący ostateczną próbą przepchnięcia blefu.
Tight
Styl gry polegający na graniu tylko nielicznych, silnych rąk startowych; gracz tight pasuje słabe karty i gra wyłącznie mocne układy.
Tilt
Stan frustracji lub złości, w którym gracz traci kontrolę nad swoją grą. Tilt prowadzi do nieracjonalnych decyzji – pod wpływem emocji pokerzysta może grać zbyt luźno i agresywnie. Umiejętność opanowania tiltu (zachowania zimnej krwi mimo pecha) jest kluczowa dla gracza.
Trips
Trójka ułożona z jednej karty z ręki oraz pary na stole.
Trash (Trash hand)
Bardzo słaba ręka startowa, praktycznie bez żadnej wartości. Klasyczny przykład trash handu to 7-2 offsuit – najgorsza możliwa startowa kombinacja w Texas Hold’em. Takie karty niemal zawsze należy spasować.
Turn
Czwarta karta wspólna (wykładana po flopie, przed riverem). Karta na turnie może dopełnić drawy lub okazać się blankiem.
Two pair (Dwie pary)
Układ składający się z dwóch różnych par; dwie pary wygrywają z jedną parą, ale przegrywają z trójką.
U
Underpair
Para na ręce niższa niż najniższa karta na stole.
Under the Gun (UTG)
Pierwsza pozycja do licytacji przed flopem (tuż za dużą ciemną), najbardziej niekorzystna, bo gracz na UTG działa jako pierwszy.
Upswing
Okres, w którym gracz doświadcza pasma wygranych i szczęścia, co powoduje szybki wzrost bankrolla (przeciwieństwo downswingu). Mówi się potocznie, że podczas upswingu „wszystko wchodzi”.
V
Value bet
Zakład stawiany z mocną ręką, mający na celu wyciągnięcie dodatkowych żetonów od przeciwnika ze słabszym układem.
Villain
Potoczne określenie anonimowego przeciwnika w analizie rozdania.
W
Walk
Sytuacja, w której wszyscy gracze spasowali przed flopem i big blind automatycznie wygrywa pulę. Dostać walka (get a walk) oznacza zgarnąć ciemne oraz ante bez gry.
Wheel (Koło)
Najniższy możliwy strit – A-2-3-4-5, zwany potocznie kołem (wheel). As liczy się tu jako najniższa karta. Koło przegrywa ze wszystkimi wyższymi stritami, ale pokonuje dowolną trójkę czy dwie pary.